expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

01 February 2016

Abah Masuk Wad

 Hari ni genap 17 hari Abah aku dimasukkan ke wad.

Mesti tanya sebab apa, kan?

Sebab kena GIGIT KUCING .

Bunyi macam takde yang teruk pon kan?

Cerita dia mula macam ni, (berdasarkan cerita yang aku dengar dari Abah sendiri dan adik aku)

Rumah mak abah aku tu ada la bela sekor kucing. Adik laki aku la, minat sangat bela kucing. Aku pon tak tau macam mana bekenan nak bela kucing tu. Sebab kucing tu bukan manja pon. Garang ja. Selalu kurung je dalam rumah. Tak kasi keluar sangat sebab bila dia keluar, jumpa kucing lain, dia tak pandai nak 'jaga diri'. Maksud aku, asek bergadoh jek.. maybe perebutan kawasan.. maybe la. Aku tak sure sangat pasal yang ni. Tapi yang aku pasti.. asal keluar runah ja, nampak ja kucing lain.. kompomm ! Bergaduhh ja kejanya. Oh lupa.. nama kucing ni Choky.



Ni lah Choky.

Nampak cam manja ke? Garang nih! Suka cakar kaki, suka bau stokin busuk. Suka bau anak tudung yang bau masam teruk. Senang cita, suka bau busuk masam. Hahaha ! Kadang-kadang mood dia baik, dia manja jugak. Tapi jarang sangat nak manja tu. Nak main-main lagi la tak. Pemalas teruk ni. Pantang pintu rumah terbuka, dia memang kalut la nak keluar.. salah 1 yang buat aku rasa bagus si Choky ni.. bila dia tau sapa-sapa nak sampai pintu. Kadang tu tak dengar tapak kaki orang pon. Tup tup dia dah lari pegi depan pintu. Pastu baru la dengar tapak kaki ahli keluarga aku yang balik. Dia la penyambut tetamu. tapi, kena jaga-jaga selain menjadi peyambut tetamu, dia ni sebenarnya belakon. Sebab dia nak keluar rumah. Sebab tu belakon jadi penyambut tetamu tu. Haha

Berbalik pada cerita abah tadi.. nak dijadikan cerita, hari tu pintu rumah terbuka. Aku tak pasti sapa yang keluar masa tu. Dia macam biasa.. terus menuju ja nak keluar. Orang utara kata.. 'terpa'. Abah aku dah tau dah perangai dia, memang tangkap la dia. Tak bagi keluar. Masa abah aku pegang dia tu.. si choky ni boleh pulak ter-usha kucing lain. Dia nak lepas dari abah dia GIGIT tangan abah aku.. secara automatiknya abah aku pon lepas la dia..

Lepas kena gigit tu abah aku kata sakit macam biasa la. Bisa macam tu je la. Abah aku biar ja. Tak g klinik amek injection pon. Tu yang SILAP. (Dan aku pon baru tau, kepentingan injection lepas kita kena gigit binatang.. ) tetiba abah aku demam teruk lepas kena gigit tu. Tangan bekas kena gigit tu makin membengkak. Mak suruh g hospital. Memang pegi hospital, dapat injection, lepas tu check bacaa kencing manis pulak tinggi. Dalam 20 macam tu. Terus kena admit.

Masa dalam wad, kena amik darah setiap hari, selain tu kena tambah air. Badan abah dah lemah sangat. Nak makan tak selera. Dan tangan bertambah bengkak ! Siap bernanah !
Tudiaaa penangan kena gigit kucing..



Dalam gambar ni, tangan dah surut. Kalau ikutkan sebelum kena operate, tangan abah dah kembang macam belon dah.

So, doktor decide, abah kena operate. Operate untuk buang nanah, cuci luka kat bengkak tu. Dari adik aku cerita, abah tido tak lena. Sebab tangan dia sakit. Lepas operate yang pertama, lega sikit, abah dah boleh tido lena masa lepas operate tu. Masa tu ubat bius ada lagi. Tapi, keesokannya.. abah cakap sakit. Tangan berdenyut-denyut. Makan pon memang tak selera. Masa ni tetiba bacaan gula turun. Sebab dia tak makan kan.. puasa sebab nak operate lagi.. macam mana tak turun bacaan kencing manis..

Lepas tu, abah selera makan. Bila makan, bacaan gula pon naik sikit. Tapi tak la setinggi masa mula-mula masuk. Jadinya bacaan tak stabil. Lepas tu doktor tengok bekas oeprate tu.. macam 'tak elok' . Doktor tak puas hati. So, masuk balik bilik bedah. Operate kali kedua. Kali kedua ni kiranya.. nak memperkemaskan lagi bekas luka tu.. cuci, buang apa yang patot.

Selesai operate yang kedua, masih lagi di wad. Bacaan gula pon sama jugak. Masih tak stabil. Turun naik. Doktor tengok luka.. doktor cakap nk kemaskan lagi. Ada isi-isi dibahagian yang operate tu ada hitam -hitam, so, doktor nak buang. So, operate lagi kali ke 3.

Lepas operate kali ke 3. Aku terkejut adik aku hantar gambar kena tambah darah..



Kena tambah darah. Mak aku cakap abah lemah masa ni..

So, semalam... mak aku cakap abah dah makin ok. Doktor pon puas hati tengok luka tu. Tapi tak cakap pun boleh kuar wad ke tak. Maybe nak tengok lagi keadaan dari semasa ke semasa macam mana. Hari-hari memang kena cuci luka la luka tu.. lepas tu dengan kencing manis lagi.. memang kena pantau selalu laaa..

Aku rasa, orang biasa tak la seteruk ni kot kalau kena gigit kucing. Tapi, disebabkan abah aku ada kencing manis, berumur pulak.. tu yang kena tahan lama di wad. Doktor 'sayang lebih' . Haha ! Yea la. Mesti la kena pantau.. luka orang kencing manis ni kena jaga elok-elok.. nanti melarat !

Moga abah kembali sihat seperti sediakala. Bila abah sendiri masuk wad macam ni. Kesian kat abah aku. Tapi tu la.. dah tau kencing manis, mana nak pantang makan. Asek pantang nampak makanan nak ngap jaa!

Abah aku ni kuat melawak. kuat membahan. Walaupon di wad. Dia sakit.. tapi mulut tu sihat ja dok bahan pesakit-pesakit lain. Dalam bilik abah aku tu ada 4 pesakit termasuk abah aku. Masa aku p melawat.. bukan main suka lagi dok bahan orang lain. Macam tak sakit ja. Dia tu tunjuk kuat la tu.

Erm.. abah kan. Sentiasa jadi wira dimata anak-anak dia.

Semoga abah cepat sihat seperti sediakala.


Gila tak sayang abah? :')

1 comment:

sumysya said...

smoga cepat sembuh abahnya...comel kucing tu tp garang yerrr..hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...